تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 آبان 1398 - 12:55
کد خبر : 7117

دانستنی ها و تاثیرات ورزش بر بدن

دانستنی ها و تاثیرات ورزش بر بدن

  تاثیر ورزش بر بدن: ورزش حساسیت بدن به انسولین را افزایش داده و باعث تنظیم قند خون می شود. در تنظیم فشارخون موثر است. ورزش کردن با کاهش توده چربی بدن به کاهش وزن کمک می نماید. ورزش باعث افزایش انرژی و کاهش استرس می شود. هورمون شادی در ورزش: انواع هورمون شادی آور:

 

تاثیر ورزش بر بدن:

ورزش حساسیت بدن به انسولین را افزایش داده و باعث تنظیم قند خون می شود.

در تنظیم فشارخون موثر است.

ورزش کردن با کاهش توده چربی بدن به کاهش وزن کمک می نماید.

ورزش باعث افزایش انرژی و کاهش استرس می شود.

هورمون شادی در ورزش:

انواع هورمون شادی آور:

سروتونین، ضد افسردگی
اندورفین، مسکن طبیعی
دوپامین، هورمون هوشیاری
اکسی توسین، هورمون عشق

هورمون اندروفین

این هورمون شادی آور در پاسخ به درد ترشح می شود و موجب کاهش اضطراب و افسردگی می شود. در کنار ورزش کردن و فعالیت های بدنی، خندیدن یکی از آسان ترین روش ها برای افزایش این هورمون شادی آفرین است. اندروفین از غدد مخاطی و هیپوتالاموس ترشح می شود. این هورمون کمک می کند احساس مثبتی به زندگی داشته باشید. اندروفین یکی از مسکن های طبیعی بدن است.

هورمون سروتونین

این هورمون از هیپوتالاموس ترشح می شود و به هورمون شادی معروف است. سروتونین مسئول انتقال اطلاعات در مغز است، کیفیت خواب ما دستش است و اثر آرام بخش دارد.

این هورمون شادی خلق و خو را تنظیم می کند، از افسردگی پیشگیری می کند، فشار خون را تنظیم می کند، نقش مهمی در تنظیم چرخه قاعدگی در زنان دارد و باعث می شود احساس شادی کنید. کمبود این هورمون باعث بی خوابی، اختلالات خلق و خو، احساس غم، افسردگی، رفتار پرخاشگرانه و اختلالات خوردن می شود. برای افزایش سطح سروتونین روزی ۳۰ تا ۴۵ دقیقه ورزش کنید، غذاهای غنی از کربوهیدارت بخورید، به طور منظم در معرض نور خورشید قرار بگیرد، به اندازه کافی بخوابید، مواد غذایی حاوی ویتامین ب را فراموش نکنید. ویتامین ب در غلات و حبوبات، انواع مغزها و جوانه ها وجود دارد.

هورمون شادی در ورزش

به هنگام انجام ورزش، در مغز آندروفین ( هورمون شادی ) ترشح می‌شود که باعث احساس شادی می‌شود. هنگامی که ورزش می‌کنیم از میزان هورمون کورتیزول که باعث استرس می‌شود کاسته می‌شود. اگر میزان کورتیزول بالا باشد، ایمنی بدن کم می‌شود.

ورزش‌های منظم و مداوم نه تنها باعث کاهش استرس می‌شود بلکه از بروز بیماری افسردگی نیز پیشگیری کرده و می‌تواند در مراحل درمانی نیز کمک شایانی به درمان این بیماری بکند. ورزش‌های اصولی و برنامه ریزی شده سبب می‌شود تا جریان خون به مغز و ریه‌ها بیشتر شود و عمل تبادلات اکسیژن و دی اکسید کربن در مغز و شش‌ها با سرعت و حجم بیشتری صورت بگیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.